לוגו רשת ירוקה

English

גינה מזמינה: להכניס את הטבע לחצר

עיקר מטרתה של הגינה המזמינה הוא למשוך מגוון מינים של בעלי חיים וצמחי בר. ככל שנאפשר ליותר צורות חיים לחיות בגינה שלנו, כך היא תשגשג ותהיה מקום נעים ושופע. כאשר רוצים ליצור גינה מזמינה נדרש לפני הכול שינוי תפיסתי, הבנה שחלקת אדמה שאינה מגוננת (מהמילה גינון), שתולה ומגורפת – אינה חלקה מוזנחת. עלים וצמחים יבשים אינם לכלוך. הם חלק מהמעגל הטבעי ומאפשרים לקרקע, לצומח ולחי לשגשג ולהתנהל בצורה בריאה יותר. בגינה מזמינה איננו מדבירים. כן נשתול צמחים שמספקים מזון ומחסה לבעלי חיים ונדאג להם למים ולתיבות קינון. הנה כמה הצעות:

איתור שטח:

  • לאתר שטח פנוי בחצר הגן או ביה"ס ללא גינון מסודר, ולאפשר לטבע לחזור ולהשתלט עליו.
  • לבחון את השטחים המטופחים בחצר ולהחליט להקדיש חלק מהם ("לפנות מקום") לטובת התפראות.
  • להקים בחצר ערוגה או כמה ערוגות גדולות  (4-5 מטר על 1.5 מטר) ולמלא אותן באדמה.
  • לאתר שטח פנוי קרוב לגן או לביה"ס, יכול להיות גם ממש צמוד לגדר.
  • לאתר שטח מטופח בידי הרשות המקומית ולבקש לעשות בו שימוש לטובת התפראות.

ערוגת פרחי בר – בשטח אדמה ללא השקיה ושטוף שמש זורעים ומפזרים בסתיו זרעים של פרחי בר. רצוי לזרוע לא מאוחר מסוף חודש נובמבר, להמתין לגשם ראשון ואז להשקות מדי פעם עד להגעת הגשמים הסדירים. זרעים של פרחי בר ניתן לאסוף מצמחים בשדות שהתייבשו בשלהי הקיץ או לרכוש במשתלות.
החי מתחת לאבן – מסלעה קטנה, כלי חרס, בולי עץ ונשר עלים יהוו מסתור ובית גידול מצויין לחסרי החוליות.
קן נמלים – אל תמהרו לרסס או לגרש קן נמלים שנמצא בחצר. עקבו אחר הפעילות המעניינת המתרחשת בו.
שלולית חורף – טיפוח בריכת מים או שלולית חורף המתמלאת ממי גשמים תמשוך אליה יצורים המותאמים לחיים בבתי גידול לחים כמו אילניות, ראשנים, סרטנים דגיגים ועוד.
ערוגת פרפרים – שתילת צמחים שיספקו מזון לזחלי הפרפרים: פיגם, כובע נזיר כסיית איזוב ועוד. ושתילת צמחי צוף לפרפרים: פנטס, לבנדר, לנטנה, סלסלי כסף, אפונה ריחנית ועוד.
זימון ציפורים – עצים מזמני ציפורים: אלה א"י, אלה אטלנטית, זית, אלון, פקאן, קליסטמון, ברוש, תאנה, קטלב, שקד, תות, שסק.
שיחים – הדס, מורן, רותם, יערה, טקומית הכיף, היביסקוס, חבושית, חוטמית, חמנית, פסיפלורה, לפופית, היביסקוס.
צמחי תבלין – לבנדר, רוזמרין, מרווה, לענה, מנטה, זוטא, קורנית. וגם חמנייה כדאי לזרוע.
כדאי להוסיף בחצר מתקני האכלה ושתייה לציפורים, אמבטיית חול ומים ותיבות קינון, והציפורים תגענה.
בקיץ אפשר להשאיר בחצר כלי עם מים טריים לבעלי החיים, ולדאוג להחליף את המים לפחות פעמיים בשבוע כדי שלא יהוו מקור ליתושים.

פרחי בר בחצר גן הילדים

גם הילדים מוזמנים

כמובן שבראש ובראשונה נרצה לזמן לחצר המזמינה שלנו את הילדים. לכן נדאג שיהיה בה צל, שביל נוח, מקום לשבת, ריחניות וצבעוניות.
פינת תצפית – כדאי למקם פינת התצפית במקום נוח ונעים (אפשר גם לתצפת מתוך הגן) אשר צופה על מתקני ההאכלה בחצר. ניתן להניח במקום מגדירים וכלי חקר.
כלי חקר – כדאי שיהיו בגן או בביה"ס כלי חקר כגון מגדיר, מגדלת, קופסה לאיסוף, עיפרון, פנקס, משקפת, מצלמה וכו'. כל אלה יכולים לסייע לילדים לשאול ולחקור במרחבים הטבעיים. הציוד צריך להיות מרוכז בפינה קבועה ונגישה להם, על עגלה או בתיק שמיועד לכך, שאפשר לנייד ולהוציא לחצר.

שיחה אחרי פעילות – זה אחד הדברים החשובים ביותר שאפשר לעשות כדי לעבד קוגנטיבית את החוויות בטיול או הגינה. השיחה הופכת את החוויה לזיכרון המאורגן במילים, בצבעים, בתנועות גוף וכדומה. לאחר פעילות חווייתית הילדים רוצים להיזכר ולשתף. הגננות / מורות צריכות לעודד שיחה אחרי כל פעילות ולתעד אותה – לצלם סרטון, להקליט את השיחה, לתעד בכתב וכו'.

עגלת חקר בגן המדעי באשקלון

גינה מזמינה: מהתבוננות לתיעוד

תיעוד הוא חיוני ומסייע לתווך את המרחב לילדים, לעבד את המידע החדש שקיבלו וגם לגרום לעוד אנשים להתעניין ולשוחח על החוויות (אורחים בגן, חברים, הורים..). לתיעוד יש חשובות גם למעקב לאורך זמן. תיעוד יכול להיעשות דרך צילום, ציור וכו'.
איור מדעי – בנוסף לציור הרגשי כדאי לעודד גם איור מדעי, כלומר לצייר צמחים ופרחים בטבע מתוך התבוננות, באמצעות עיפרון וצבעי מים. האיור המדעי מוביל לפיתוח מיומנויות של התבוננות. הצעה: לערוך בגן תערוכת ציורים של פרחי בר.
קלסרי תיעוד – קלסר תיעוד (או מצגת) משמש גם כאמצעי קשר להורים וגם ככלי למעקב אחר תהליכים והתפתחויות. אפשר להכין ערכה / קופסה של תצלומים אשר תעבור מבית לבית, וההורים יסתכלו בתצלומים יחד עם הילדים.
לוח שנה – לציין על גבי לוח שנה (גדול) כל מיני אירועים, כמו גשם ראשון, פריחה ראשונה, ציפורים שהגיעו לבקר, ימים סביבתיים, זמני התכלות של פסולת וכו'.

גינה מזמינה: כאן משחקים

הנה כמה הצעות למשחקי פליאה מהטבע, שאפשר לשחק במהלך טיול או בחצר:

תערוכת מסגרות – כל ילד יבחר / יכין לעצמו מסגרת ויניח אותה במקום שנראה לו מעניין ומתאים למסגור. הילדים בקבוצה יעברו בין המסגרות ויסתכלו בתערוכה.
משחק הסוואה – הכנת יצור דמיוני והסוואתו באמצעות חומרים מן הטבע בחצר הגן.
מרחב אישי – הילדים יבחרו ויאמצו לעצמם מקום שקט וטבעי בחצר שהם אוהבים במיוחד וישהו בו לכמה דקות תוך הפעלת כל החושים.
צלם ומצלמה – הילדים יתחלקו לזוגות בחצר אחד יהיה הצלם והשני המצלמה. הילד בתפקיד המצלמה יעצום את עיניו והצלם יוביל אותו בבטחה עד לנקודה שאותה ירצה לצלם ויאמר "תמונה". ילד המצלמה יפקח את עיניו יספור עד שלוש ויסגור אותן שוב. כמו מצלמה. כל צלם יצלם שלוש תמונות שיבחר ואז מחליפים תפקידים.

משחקי חוץ ויער – קובץ להורדה.

 

שיתוף:

רוצה להתעדכן במה שאנחנו עושים ברשת?
רוצה לקבל תכנים חדשים בנושאי חינוך וקיימות שהכנו עבורך?
נשמח להיות איתך בקשר! כאן אפשר להרשם לניוזלטר שלנו:

Stay In Touch

Be the first to know about new arrivals and promotions

דילוג לתוכן