לוגו רשת ירוקה

English

עשרה דברים על ועידות האקלים

עם הפנים ל-COP27 – ועידת האקלים העולמית בשארם אלשייח

1. ועידת האומות המאוחדות לשינוי אקלים (Conference of the Parties, ובקיצור COP) מתכנסת אחת לשנה, במסגרת אמנת המסגרת של האו"ם בנושא שינויי אקלים.
2. אמנת המסגרת הזו (UNFCCC) נחתמה ב-1992 בוועידה שהתכנסה בריו דה ז'נירו, וכונתה פסגת כדור הארץ. היא חייבה את המדינות החתומות "למנוע שינוי אקלים מסוכן", אך לא ציינה איך לעשות זאת.
3. בדצמבר 1997 התכנסה הוועידה בעיר קיוטו שביפן. במהלך וועידה זו נחתם פרוטוקול קיוטו, אמנה המחייבת את המדינות המפותחות להפחית את הפליטה המשותפת של גזי חממה בשיעור של 5.2% יחסית לשיעור שנמדד ב-1990.
4. בפועל, האמנה נכנסה לתוקף רק ב-16 בפברואר 2005. ארה"ב, שנמצאת בראש המדינות הפולטות גזי חממה, בכלל פרשה מהאמנה לאחר שהקונגרס התנגד לאשרור החתימה על האמנה, שנחשבת לכישלון.
5. ב-2015 התקיימה ועידת האקלים בפריז (COP21). בפעם הראשונה הסכימו מדינות מתפתחות ומפותחות להגביל את פליטת גזי החממה כדי להצליח לעמוד ביעד: להגביל את התחממות כדור הארץ לפחות מ-2 מעלות (בהשוואה לעידן הטרום תעשייתי), ולהישאר בטווח ה"יחסית בטוח" של מעלה וחצי עד סוף המאה.
6. בהסכם פריז נקבע כי כל מדינה שחתומה עליו מתחייבת להגיש כל חמש שנים תכנית שמפרטת את הדרכים שתנקוט כדי להתמודד עם שינויי האקלים.
7. הוועידה ה-27 (COP27) תתכנס בשארם אלשייח' שבמצרים בין התאריכים 6-18 בנובמבר, 2022.
8. כמה ישתתפו בוועידה? ובכן, לוועעידה הקודמת, שהתקיימה בגלאזגו שבסקוטלנד, הגיעו 37,000 משתתפים רשמיים ועוד כמאה אלף מהחברה האזרחית (כולל לוביסטים של חברות דלקים, כמובן). הצפי הוא שלוועידת שארם יגיעו לא פחות משתתפים, ואולי אף יותר.
9. במה תעסוק ה- COP27?

  • יישום של ההחלטות שהתקבלו ב COP26 כגון בניית המנגנון הגלובלי לסחר בפליטות.
  • קביעת יעד גלובלי לאדפטציה.
  • דיון בנושא פיצויים על נזקי אקלים ומימון הפעילות להפחתת גזי חממה (קריטי עבור ארצות עניות ומתפתחות).
  • האתגרים הייחודיים ליבשת אפריקה.

10. גם הרשת הירוקה שולחת נציגה ל-COP27 ואנחנו נדווח משם על מה שרלבנטי לנו, כלומר חינוך אקלימי והדורות הבאים. עקבו אחר הדיווחים שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם!

מפגינים בוועידת האקלים בגלזגו. צילום: אוליבר קורנבליט
שיתוף:

רוצה להתעדכן במה שאנחנו עושים ברשת?
רוצה לקבל תכנים חדשים בנושאי חינוך וקיימות שהכנו עבורך?
נשמח להיות איתך בקשר! כאן אפשר להרשם לניוזלטר שלנו:

Stay In Touch

Be the first to know about new arrivals and promotions

דילוג לתוכן