לוגו רשת ירוקה

English

התפראות בגן הילדים

לאורך ההיסטוריה האנושית חלו שינויים מהותיים ביחסו של האדם לטבע. תפוצת הדתות המונותיאיסטיות הביאה איתה תפיסה, הרואה באדם עליון לטבע ולא חלק ממנו. מתוך תפיסה זו התפתחה תרבות לפיה הטבע הוא אוסף של משאבים המיועדים לשימוש האדם, ועל האדם "להכניע" את הטבע ולהשתלט עליו. תפיסה זו מתעלמת מההשפעות שלנו על המערכות הטבעיות ועל מארג החיים העדין על פני כדור הארץ. כתוצאה מכך אנחנו חווים משבר הולך ומעמיק ביחסים שבין האדם לבין סביבתו. אנחנו חווים גם התרחקות תרבותית מהטבע וגם התרחקות פיזית וחוסר בחוויה בלתי אמצעית המטפחת קשר רגשי לסביבה הטבעית. בני האדם מתקשים להבין, כי המין האנושי הינו חלק בלתי נפרד מהטבע וכי קיומנו ורווחתנו תלויים בהכרח בקיומן של כלל המערכות האקולוגיות ובתפקודן התקין.
תפיסת ההתפראות (re-wilding) מציגה גישה המאפשרת לטבע לשקם את עצמו בתהליכים טבעיים תוך תמיכה מצד האדם. לתפישתנו, גם את הקשר התרבותי בין האדם לסביבה ניתן לשקם בדרכים טבעיות ולאורך זמן. לפיכך במוסדות החינוך אנחנו מציבים שתי מטרות עיקריות: ראשית לקשור מחדש פליאה, זיקה והבנה של הילדים לעולם הטבע, ושנית לתת להם תחושה של מסוגלות ויכולת לחולל שינוי, להשפיע ולעשות טוב בעולם.

כיצד נוכל להעביר לילדי הגן מסרים וערכים של שייכות לטבע, חידוש הקשר וההערכה אליו?

ציור בטבע כאמצעי ליצירת חיבור וכן לתיעוד. גן ניצן, קדש ברנע

יציאה לטבע כמבוא להתפראות

בכדי לשמור על מגוון המינים עלינו להכיר ולהבין אותו. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא ביציאה לסביבה הקרובה להתבוננות, עידוד הסקרנות והפליאה. בטיול נוכל לפגוש, להכיר ולחקור מקרוב את מגוון המינים ואת יחסי הגומלין בין היצורים החיים השונים.
הטיול הוא טיול אינטואיטיבי המשלב את החוויה והחושים. הגננת לא אמורה להוות את מקור הידע היחיד. תפקידה הוא לתווך: להיות קשובה למתרחש, לשקף לילדים את החוויות הפליאה מהטבע ולעודד אותם לשאול שאלות, לחקור ולפתח ערכי קרבה, אחריות וחמלה לסביבה. הלמידה תנבע מתוך הסקרנות של הילדים ומתוך הנעה פנימית ואותנטית.
חוויות הטיול יכולות להמשיך ללוות אותנו גם הביתה וגם לתוך הגן. לשם כך כדאי להקים פינת חקר/טבע עשירה ומגוונת.

טיול כמקדם סקרנות ולמידה אותנטית

 

הטיול הקטן – מדריך 

מדיטציה בטבע עם ילדי הגן

החצר המזמינה כמנוף ללמידה חווייתית 

הצורך בחצר גן טבעית ומזמינה נובע מהעובדה שהשטחים הפתוחים המקיימים מערכות טבעיות הצטמצמו מאוד וקשה יותר לילדים, בוודאי באזורים עירוניים, לפגוש אותם.  החצר המזמינה מהווה  הזדמנות  ייחודית להפגיש ילדים עם הטבע והסביבה, מבלי לצאת מתחומי הגן, ולחוות באופן בלתי אמצעי את היותנו חלק ממארג החיים.

החצר מאפשרת מרחב מוגן ופעיל לזימון מגוון המינים ולשימורו, ומעודדת סקרנות ופליאה, למידה מתוך התנסות מוחשית וטיפוח ערכים של כבוד וחמלה לחי, לצומח ולצרכיהם.

עיקר מטרתה של החצר המזמינה הוא למשוך מגוון מינים של בעלי חיים וצמחי בר. ככל שנאפשר ליותר צורות חיים לחיות בגינה שלנו , כך היא תשגשג ותהיה מקום נעים ושופע.  בגינה זו איננו מדבירים, שותלים צמחים שמספקים מזון ומחסה לבע"ח ומציבים כלי למים ותיבות קינון. חלק ממרחבי החצר הטבעיים מותאמים לאקלים הארץ ישראלי, אינם דורשים השקיה וקל מאוד לתחזק אותם. 

דוגמאות למרחבים בחצר המזמינה: ערוגת פרחי בר, מסלעה, מלון חרקים, שלולית חורף,  עצים ופרחים מזמני ציפורים ופרפרים,  מתקני שתייה ותיבות קינון.

ערוגת פרחי בר בגן. תחזוקה מינימלית וקסם מקסימלי

כל מה שרצית לדעת על הקמת גינה מזמינה.

 

התפראות בגן: תרומה לילדים ולסביבתם

החיבור לטבע נושא בחובו יתרונות רבים לילדים. שהייה במרחבים טבעיים תורמת לבריאות הנפשית ומהווה מקור לשמחה וחדווה, רוגע, שלווה ואופטימיות. בחוץ הם יתנסו יותר בטיפוס, ריצה וקפיצות, ישלטו טוב יותר על גופם, המערכת החיסונית שלהם תתחזק, והם יוכלו להיות מיומנים יותר, וחזקים. הם יהיו פעילים יותר, פחות מסורבלים, יחושו יותר פעמים תחושה של מסוגלות, ההערכה עצמית שלהם תעלה, והם יהיו חסינים יותר לתנאי הסביבה המשתנים.
תהליכי הלמידה שיעברו ינבעו מתוך הקשבה לטבע ולסביבה,יעודדו סקרנות והנעה פנימית. האתגרים שיציבו לעצמם יהיו רלוונטיים ואותנטיים יותר.
מבחינה קוגניטיבית הילדים ירכשו מיומנויות חקר תוך כדי התנסות מוחשית ותהליכית בשטח. הם ידעו לשאול שאלות, להציב לעצמם מטרות ולהגשים אותן תוך שיתוף פעולה, התחשבות והקשבה לסביבה הטבעית והחברתית, הם יתנסו בהצלחות ובכשלונות יבינו תהליכים וירכשו ערכים כמו צניעות, סבלנות, הקשבה וכבוד.
גם הקהילה תרוויח דור חדש של בני אדם אכפתיים ואחראיים, עם הסתכלות מערכתית ורחבה, המחוברים לחברה ולסביבה ויכולים לתרום לקדם אותן.

התפראות היא תהליך. לכן כדאי להתחיל בקטן ובהדרגה לגדול בהתאם לקצב המתאים לכן ולילדים. לבחון, להביט, ללמוד, לנסות ולהתנסות, להיכשל ולהצליח יחד עם הילדים. אפשר להתחיל מסיורים קצרים בחצר הגן בקבוצות קטנות ולהתייחס למרחבים השונים שבה. לא צריך להכיר את כל מיני הצמחים ובעלי החיים. אפשר ללמוד יחד עם הילדים ולהדגים להם מה עושה אדם שרוצה לדעת, איך לחפש מידע (ספרים, אינטרנט, הורים, בעלי מקצוע ועוד).

עוד על גן בטבע

בחצר של שירי – סדרת סרטונים קצרצרים על פליאה ועל הטבע בחצר הבית או הגן

ילדים שיוצאים לטבע הם יותר פעילים וחסינים לתנאים המשתנים. גן שלדג, באר יעקב

 

שיתוף:

רוצה להתעדכן במה שאנחנו עושים ברשת?
רוצה לקבל תכנים חדשים בנושאי חינוך וקיימות שהכנו עבורך?
נשמח להיות איתך בקשר! כאן אפשר להרשם לניוזלטר שלנו:

Stay In Touch

Be the first to know about new arrivals and promotions

דילוג לתוכן