לוגו רשת ירוקה

English

בואו נשב ביחד בחושך – זיהום אור מהו

אתן באורות? כולנו אור איתן? מתברר שכל כך הרבה אור לא תמיד מומלץ, בייחוד לא בלילה. הכירו את סוג הזיהום הכי פחות מדובר: זיהום אור.

פירוש המונח זיהום אור הוא סך ההשפעות השליליות של תאורה מלאכותית: תאורת כבישים, בניינים, מגרשי ספורט, מכוניות ועוד. ההשפעות השליליות הללו רבות, החל מבזבוז אנרגיה ועד פגיעה בבעלי חיים ליליים ואף בבריאות שלנו, בני האדם.

האור המלאכותי מעלים את זוהר הרקיע בלוס אנג'לס

 

פי מאה מהירח

זיהום אור נחלק לשני סוגים: אסטרונומי ואקולוגי. האסטרונומי מתייחס לתופעה שבה באזורים מיושבים בצפיפות ומוארים (כלומר, כמעט כל שטח ישראל) האור המלאכותי מונע מאיתנו לראות את רוב הכוכבים פרט לזוהרים ביותר. כאשר ירח מלא זורח בשמיים הוא מאיר בעוצמה של 0.1 לוקס (לוקס = היחידה המודדת עוצמת הארה). לשם השוואה, תאורת רחוב מאירה בעוצמה של 40–10 לוקס, כלומר פי 100 עד פי 400 יותר. וזה עוד לפני שדיברנו על תאורה חזקה מאוד כמו באצטדיונים, תאורה לאורך גדרות או סתם שלטי לד מרצדים ובוהקים.
ואם חשבתם שלראות כוכבים זה נחמד אבל לא כל כך חשוב, תדעו שמחסור בחושך אמיתי מונע אפילו ממדענים לצפות באובייקטים בעומק השמיים כמו גלקסיות וכוכבים רחוקים.

הצבונים לא זוחלים לים

זיהום האור האקולוגי פירושו שהתאורה המלאכותית בלילה משבשת את הפעילות הטבעית. בקרב בעלי חיים רבים הפעילות העיקרית מתרחשת דווקא בשעות הלילה. קחו לדוגמה את עטלפי החרקים (שבין השאר זוללים יתושים). העטלפים מסתנוורים מהאור המלאכותי והתפקוד שלהם נפגע. עוד דוגמה שוברת לב: צבי הים הבוקעים מהביצה בחוף מנווטים אל הים בזכות הבוהק והנצנוץ שלו. אולם כאשר היבשה מוארת בלילה הם זוחלים לכיוון ההפוך ומתים.
גם ציפורים נודדות, המנווטות בלילה לפי אור הכוכבים, מסתנוורות מתאורת הלילה הבוהקת בערים, סוטות ממסלולן ומתנגשות בבניינים, יונקים גדולים סובלים מחוסר התמצאות במרחב ונדרסים בכבישים ומאביקים ליליים נמשכים למקור או על חשבון הפרחים.

חשיפה לאור שמש טבעי מסנכרנת את השעון הביולוגי של בעלי חיים ושל בני אדם. השעון הביולוגי אחראי להפרשה של הורמונים שונים, הנחוצים לפעילות הפיזיולוגית התקינה.
בבעלי חיים חשיפה לאור מלאכותי בלילה עלולה לפגוע ברבייה של מינים ולתמותה של בעלי חיים. בבני אדם ההשפעה עלולה להתבטא בבעיות שינה ובהתפתחות מחלות כמו השמנת יתר, סוכרת, דיכוי מערכת החיסון ועוד.
ובסוף בסוף תאורה לילה לא נכונה, המכוונת לכיוון השמיים במקום רק לקרקע, היא בזבוז עצום של כסף ושל אנרגיה וגורמת לפליטת גזי חממה מיותרים.

בלי זיהום אור היינו יכולים לראות כוכבים וגלקסיות

אז מה עושים?

  • מכבים את האורות מחוץ לבית כשאין בהם שימוש וכאשר אתם עוזבים את המקום. השתמשו בתאורה לילית חיצונית רק כשחייבים.
  • מכוונים את מקור האור ככל הניתן לעבר הקרקע ולא כלפי השמיים.
  • מתקינים בחוץ פנסים שבהם גוף התאורה "מוחבא" בתוך בית הפנס או מכוסה במעין כובע מגן, שמכוון את האור רק כלפי מטה ומונע ממנו להאיר כלפי מעלה או לצדדים.
  • מתקינים בחוץ תאורה באורכי גל שלא מפעילים את השעון הביולוגי (אור בגוון "חם", בניגוד לאור לבן "קר").
  • פונים לרשות המקומית שבה אתם גרים ושואלים האם מותקנת ביישובכם תאורה חכמה, כזו שמכוונת רק כלפי האדמה ופנסים שכבים כאשר אין אדם ברחוב.
  • אם אתם עובדים בחברה שבה משאירים את הבניין או המשרדים הריקים מוארים כל הלילה – פנו להנהלה ובקשו להפסיק את המנהג המיותר הזה.

רוצים לראת איפה יש הרבה זיהום אור בארץ ובעולם ואיפה אין? הנה מפת זיהום האור העולמית: www.lightpollutionmap.info

 

מקורות: זיהום אור וצמצומו – רקע מדעי, תמונת מצב ודרכי פעולה אפשריות. סיכום ותובנות ועדת מומחים 2017 – האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה.

שיתוף:

רוצה להתעדכן במה שאנחנו עושים ברשת?
רוצה לקבל תכנים חדשים בנושאי חינוך וקיימות שהכנו עבורך?
נשמח להיות איתך בקשר! כאן אפשר להרשם לניוזלטר שלנו:

Stay In Touch

Be the first to know about new arrivals and promotions

דילוג לתוכן