לוגו רשת ירוקה

English

יש לנו שקט במעגל – על מעגלי הקשבה וחינוך

אחרי שנים ארוכות ברשת הירוקה, ולקראת יציאה לגמלאות, אורה המר כותבת ומשתפת מנסיונה:

נחשפתי למעגלי הקשבה ב-2003 ומהר מאוד המעגל הפך לדרך החיים שלי. מאז הנחיתי, ואני עדיין מנחה, מעגלי הקשבה עם צעירים, עם מורים, מעגלי שלום, מעגלים בין תרבותיים ועוד. במעגלים למדתי לכבד את החיות, את העצים, את האדמה, את המים ואת כל מה שיוצר את הסביבה ואת מרקם החיים שלנו.
אחת התובנות המשמעותיות ביותר שהיו לי מלימוד מעגל ההקשבה הייתה, שעם השנים התרחקנו לא רק מהיכולת שלנו ליצור קשר בין אישי ולשמור עליו, אלה גם מהסביבה הטבעית שלנו. ברגע שהבנתי את זה התחלתי ללמוד קיימות והבנתי את המשמעויות העמוקות של המושג " הכל קשור".

לשמחתי זה הביא אותי לעבוד ברשת הירוקה, עבודה שנתנה לי אינסוף מתנות של היכרות עם העולם הנפלא של הגיל הרך. למדת גינון ועבודה באדמה, הכרתי מושגים הקשורים לטבע וסוף סוף למדתי שמות של ציפורים וצמחים! לצערי, חוויתי גם את הכאב והדאגה שמגיעים כאשר אנו לוקחים אחריות בתקופה של שינויים כל כך גדולים, כמו שינוי האקלים. אבל למדתי שתקווה נוצרת על ידי עשייה ועל ידי הבחירות שאנו עושים כל יום. ולמדתי הודיה, וזו הזדמנות שלי להגיד תודה לכל אחת ואחד שהיו בחיים שלי. מכל אחת ואחד קיבלתי מתנות ועכשיו אני מעבירה הלאה את המתנה שלי.

 

מעגלי הקשבה: בואו נחשוב על עולם מעגלי

אם נדמיין עולם מעגלי, איך הוא ייראה? איך יתפקד? לא רק כלכלה מעגלית, שבה לכל דבר יש שימוש, אלא מערכת שבה לכל אדם, לכל יצור חי, לכל מרכיב יש מקום וזכויות שוות. כולנו חלק מרשת האיזון של כדור הארץ, כולנו מזינים וניזונים.

התפקיד שלנו, כייצורים בעלי תודעה, היא להיזכר במה שאבות אבותנו ידעו באופן אינטואיטיבי: שכל מערכת החיים בנויה קשרים וחיבורים. אם באמת נכיר לעומק את המערכות, ואת כל מי – ובכוונה אגיד "מי" ולא "מה" – שנמצא במערכת המופלאה של הכדור, נחיה את הסביבה שלנו במודעות והודיה. ממש כמו שאבות אבותנו חיו אותה. כי זהו הבסיס שעליו נוצרו התרבויות העתיקות, שמהן באנו ומהן מגיע מעגל הקשבה.

אנו כבני אדם יכולים לבנות מחדש את היכולות שלנו ליצור, להבין, לחזק ולשפר את מערכות היחסים שלנו, הן עם היקרים והקרובים לנו, הן עם אלה שיותר רחוקים, אפילו "אויבים", וגם עם החיות, עם הצמחים ועם כל חלקי הכדור שאיתם אנו חיים. וכל מערכת יחסים, בין אם קצרה או ארוכה, עמוקה או קלילה, בנויה על תקשורת. תקשורת מדויקת עוזרת ליצור מערכת יחסים מדויקת.
את התקשורת המדויקת הזו אני מוצאת ויוצרת במעגל ההקשבה.

מהו מעגל ההקשבה?

מעגל הקשבה הוא מרחב שבו נלמד להבין ונתאמן לעומק על תקשורת איכותית, יכולת הקשבה, שיתוף בחוויות וכבוד הדדי. אפשר לקיים מעגלי הקשבה בגן, בכיתה ובכל הקשר חברתי שבו נהיה. המהות של שפת המעגל הוא החיבור בין לב וראש: כשנדבר מהלב ונקשיב מהלב ייווצרו תובנות וחיבורים עמוקים. כך נוצרת חכמת המעגל. לכל מעגל חכמה ייחודית כי היא בנויה מהקולות של כל משתתפיה. והכלל העיקרי: מה שנאמר במעגל נשאר במעגל. לא מספרים בחוץ סיפורים שעלו במעגל, ולא שואלים את המספר שאלות אחרי המעגל.

 

איך יוצרים מעגל הקשבה?

יושבים במעגל – על האדמה, על המחצלת, על כסאות, בפנים או בחוץ, העיקר שיהיה נעים ושקט.
במרכז המעגל מדליקים נר – הדלקת הנר עם כוונה או ברכה היא מסמנת פתיחת המעגל.
חפץ דיבור – כל חפץ שתרצו, שתפקידו לסמן כי מי שמחזיק אותו הוא בעל זכות הדיבור כרגע (אך לא חובת דיבור).
המנחה מסבירה את 4 כוונות המעגל בהתאם לגיל המשתתפים:
א. לדבר מהלב: להביא את החוויה שלי, לא לדבר על אחרים או על משהו כללי.
ב. להקשיב מהלב: להקשיב בשקט, במלוא תשומת הלב, לחוות את הסיפור של האחר בלי ביקורת, בלי תגובות ובלי שאלות.
ג. לדבר בספונטניות: לסמוך על כך, שכשחפץ הדיבור מגיע אליי הסיפור הנכון יצוף ויעלה ללא תכנון מראש.
ד. לדבר בהתאמה: התאמה לזמן, לנוכחים, לסבלנות של האחרים, למהות הסיפור המסופר.

איך מתנהל המעגל?

מדליקים את הנר ואפשר לפתוח בשיר, במדיטציה או במשחק. המנחה פותח.ת, מגדיר את הנושא בצורה מזמינה. למשל: ספרו סיפור על פגישה עם חיה, ספרו על הפתעה שקיבלתם, ספרו על בן אדם משמעותי עבורכם, תארו עץ שאתם אוהבים.
מעבירים את חפץ הדיבור בין המשתתפים. יש דרכים רבות לעשות זאת, הכי פשוט זה סבב לכיוון השעון. מי שלא רוצה מעביר את חפץ הדיבור הלאה. בסוף הסבב אפשר לתת הזדמנות למי שלא רצה לספר בסיבוב הראשון.
בסוף תמיד חשוב לאסוף את המעגל ולסגור אותו: נשאל מה למדתי היום, מה גיליתי היום, עם מה יצאתי מהמעגל, לבקש מכל אחד להגיד מילה אחת שאיתה הוא יוצא, כולנו נחזיק ידיים וניזכר בסיפורים.
ולא לשכוח לכבות את הנר!

ולסיום, לאנשים המיומנים במעגלי הקשבה יש עוד כוונה ששואפים אליה: שהסיפור שאספר ישרת אותי, את הסביבה שלי ואת העולם.

אחרי 13 שנה ברשת הירוקה יש לי כוונה שדרך החיים שלי תשרת אותי, את הסביבה שלי ואת העולם.

 

אורה המר – מעגלי הקשבה

אורה גם כתבה לנו מדריך למדיטציה בטבע עם ילדי הגן

שיתוף:

רוצה להתעדכן במה שאנחנו עושים ברשת?
רוצה לקבל תכנים חדשים בנושאי חינוך וקיימות שהכנו עבורך?
נשמח להיות איתך בקשר! כאן אפשר להרשם לניוזלטר שלנו:

Stay In Touch

Be the first to know about new arrivals and promotions

דילוג לתוכן