לוגו רשת ירוקה

English

עולם ומלואו בעץ אחד

עץ זית אחד שימש השראה לגננת רות זוהר מירושלים, והיא יצרה ממנו תכנית שלמה ועשירה לכל השנה.

רות זוהר עובדת כגננת משלימה בגן אייל בפסגת זאב בירושלים, כלומר היא מגיעה לגן רק פעם בשבוע. לפני כמה שנים היא השתתפה בהשתלמות בחינוך לקיימות של משרד הגנת הסביבה והחינוך, בהנחיית גליה פלג מהרשת הירוקה, ואחר כך בהשתלמות 7-9 מתקדמת לגננת יוזמת. במסגרת ההשתלמות הזו היה עליה ליזום פרויקט בגן – והיא בחרה בעץ הזית שצומח בחצר הגן.

"ראיתי שהילדים לא מחוברים לצומח ולסביבה שבחצר הגן", מספרת רות. "הילדים לא התייחסו לעצים בכלל ולעץ הזית בפרט. לדוגמה, כאשר הזיתים נפלו על הרצפה, הם פשוט אספו וזרקו לפח. רציתי לגרום להם להכיר את העץ וכך לחבר אותם לסביבתם. בנוסף רציתי לשתף גם את ההורים בתהליך שלנו בגן".
מנקודת המוצא הזו הצליחה רות למצוא דרכים רבות ומגוונות לחבר את העץ לתכני הליבה, לפעילות חקר ויצירה ולתכנים מקיימים, ויצרה תכנית שנתית עשירה ומרתקת. הנה חלק מהעשייה הענפה שלה:

אורח חיים בריא: הילדים למדו על פרי הזית ועל שמן זית וקישרו אותם לפירמידת המזון. הילדים אספו את הזיתים (מסיק), למדו לכבוש זיתים למאכל ואכלו זיתים כחלק מארוחת הבוקר.

העץ בטבע ובשימוש האדם: הילדים הכירו את העץ וחלקיו, עקבו אח העץ על פני עונות השנה. דיברו על חשיבות העץ ועל השימושים השונים בו (הילדים הביאו תמונות וחפצים מעץ זית לגן). למדו על הצל של העץ ויצאו לאכול ארוחת בוקר ולעוד פעילויות בצל הזית.

זיתים לארוחת הבוקר
משחק חשבון שהכינה רות

שמן זית: דיברו על מסיק וראו סרטון על תהליך הפקת השמן בעבר ובהווה, למדו על השימושים השונים בשמן זית, אספו זיתים ואף הכינו שמן זית.

חקר: השוו בין סוגי שמנים וערכו ניסויים כמו איזה נוזל דליק, מה קורה בערבוב שמן ומים וכד'.

מקום ומקומיות: בדקו במפה איפה אפשר למצוא עצי זית בישראל, בשכונה ובגן. הילדים ציירו מפה של מסלול ההליכה מהבית שלהם לגן, וציינו עצי זית שיש בדרך.
אוריינות: הילדים חיפשו במילוני מילים שמתחילות באותיות ז.י.ת. וכתבו אותן.
חשבון: רות יצרה משחקים וקלפים לתרגילי חיבור עם זיתים.

חגים ומועדים: בחנוכה שמן זית והמחזה של “חנה זלדה ורבי קלמן”, בט"ו בשבט קישטו את העץ וחגגו סביבו, ביום העצמאות דיברו על ענפי הזית בסמל המדינה ובסמלים אחרים (סמל העיר, סמל צה"ל ועוד).

משחקים: הילדים הכינו בעזרת ההורים משחקים שונים כמו משחק מסלול מעץ הזית לבית המקדש, משחק דו-קלף (זיכרון) סביב עץ הזית וזיתים, משחק חשבון ועוד.
קיימות: רות השתדלה להוציא את הילדים ללמידת חוץ בצל העץ ככל האפשר, דיברה עם הילדים על החשיבות בשמירה על הסביבה ועל העצים, לא השתמשה בכלים חד פעמיים והשתמשה ככל האפשר בחומרים טבעיים או בשימוש חוזר.

למדו על ענפי זית בסמלים
בט"ו בשבט חגגו לעץ יום הולדת

לאורך השנה הקריאה רות לילדים סיפורים והם שרו שירים שבהם הופיע עץ זית או שמן זית. היא בנתה פינה מיוחדת בגן לפרויקט עץ הזית, שהציגה את העשייה לאורך השנה, וכך יכלו גם ההורים המגיעים לגן לראות את הנעשה. בסוף השנה הכינה רות ספר לגן המסכם את הפרויקט.
רות השכילה לחבר את הפרויקט גם לתכנים של שנת ה-70 למדינה וגם של שנת ה-50 לשחרור ירושלים, כלומר זו תכנית גמישה ומשתנה משנה לשנה.
אנחנו חושבים שזו דוגמה נפלאה ליצירתיות של גננת וליכולת שלה להפוך עץ אחד לעולם ומלואו.

חקר: ניסוי בנוזלים דליקים
פינת הזית בגן
שיתוף:

רוצה להתעדכן במה שאנחנו עושים ברשת?
רוצה לקבל תכנים חדשים בנושאי חינוך וקיימות שהכנו עבורך?
נשמח להיות איתך בקשר! כאן אפשר להרשם לניוזלטר שלנו:

Stay In Touch

Be the first to know about new arrivals and promotions

דילוג לתוכן