לוגו רשת ירוקה

English

נסים ונפלאות בבאר יעקב

אנחנו מאמינות שילדים צריכים להיות כמה שיותר בחוץ, בחצר – לשחק, לבלות, לנוח, לחקור, ליצור ולעוף על כנפי הדמיון… 

השהייה בחוץ ובמרחבים טבעיים תורמת להתפתחות הפיזית, הרגשית והחברתית של הילדים ולאיכות חייהם. אנחנו מאמינים כי כדי להשיג זאת בגני הילדים, על חצרות הגן להיות מעניינות, מאתגרות, מזמינות, עם מרחבים איכותיים וטבעיים למשחק, ללמידה ולמנוחה. חצר מוצלחת תהיה מגוונת ותאפשר ביטוי אישי, משחק חופשי,התמודדות עם פתרון בעיות, תעודד עשייה ויצירתיות – וכמובן ירוקה ומקיימת.
אז תארו לעצמכם כמה מרגש היה לנו לקבל פרויקט ענק של שדרוג כל חצרות גני הילדים של באר-יעקב, כ-80 גנים! ולא סתם שדרוג אלא כזה שנעשה בשיתוף הצוות הפדגוגי והגננות.

לוחות הפעילות נעשו בהזמנה מיוחדת

סביבה ייחודית בכל חצר

המהלך הנרחב הזה, שזכה לשם "הרפתקאות בחצר הגן", נולד משיתוף פעולה עם ריקי שניידר, מנחה אזורית של הגיל הרך בתכנית קרב, ועם המפקחת על גני הילדים ביישוב, ירדנה נבון.

מיטל לוי-בלז, מנהלת תחום הגיל הרך ברשת הירוקה, ומיכל לוי פרץ, מנחה ותיקה ברשת הירוקה אשר מתמחה בהקמת מרחבים ירוקים בגני ילדים, בנו "קטלוג", ובו עשרות אלמנטים של גינה וחקר, מרחבי משחק, מנוחה, למידה ומלאכות, שמהם יכלו הגננות לבחור כמה לחצר שלהן. היו שם ממטבחי חוץ ועד נגריות; מאדניות ענק שבתוכן אפשר לשתול עצים ועד חממות לגידול ירקות; מתיבות קינון ועד גבעות טיפוס; מלוחות קיר פעילים ועד ערכות לבנייה בקרטון או בפסיפס; מנולי אריגה ועד כיתת חוץ ועוד ועוד. סך הכל 26 אלמנטים שונים לבחור מהם.

כל גננת יכלה להתאים את האלמנטים לחצר שלה ולהעדפותיה. בנוסף, גננות מאותו מתחם שיתפו פעולה ביניהן, כך שכל אחת בחרה קשת אחרת של אלמנטים וביחד יצרו מגוון גדול יותר, להעשרת הילדים ולהנאתם. מיטל: “התפיסה שלנו היא לראות בכל מתחם גנים קהילה שלמה. הגננות הוזמנו לעבוד בשיתוף פעולה, כך שכל שבמתחם יהיו שפע של מרחבים מגוונים. כל גננת יכולה ליצור סביבה ייחודית, להעמיק בה ולהזמין את ילדי המתחם כולו ליהנות ממנה"
יחד עם מיטל ומיכל הוביל את הפרויקט אביב לרנר בייליס, מנחה חדש ברשת הירוקה, פעיל סביבתי ומומחה לאקולוגיה עירונית. שירה סבאן, מנהלת התפעול של הרשת הירוקה, ניווטה את הרכש והאדמיניסטרציה של הפרויקט הגדול. כל חצרות הגנים התחדשו באלמנטים השונים. שלושה מתחמים, ברקת, ברוש ולאה גולדברג, עברו מהפך של ממש: משאיות הביאו אדמה וסלעים, נמתחו קילומטרים של צינורות השקיה, הוקמו ספירלות תבלינים מרשימות, נבנו רהיטי חצר ומתקנים יפים מעץ ונשתלו מאות שתילים וצמחים.

 

בקטלוג אפשר היה לבחור גם במסלול מוטורי

 

להקים קהילה של גננות

השלב הבא והמשמעותי בפרויקט היה מתן ליווי והנחיה פדגוגית מאת מנחי הרשת הירוקה לכל גננת במועצה, לאורך שנת הלימודים. זאת כדי לעזור לה להבין לעומק מה מעניק השימוש באלמנטים ובמרחבים השונים לילדים, ואיך משלבים אותם באורח החיים המקיים בגן.

מיטל לוי בלז: "החזון שלנו הוא להקים ביישוב קהילה של גננות שנמצאות בתהליך של התפתחות ומעמיקות בתפיסת הקיימות. המרחבים האיכותיים, הירוקים והמזמינים מהווים תשתית לשפה אסתטית ופדגוגית חדשה של איכות חיים וקיימות בחצרות גני הילדים. זאת למרות שהם נמצאים בסביבה עירונית, על כל המשתמע מכך”.
גם לדברי המפקחת ירדנה נבון, השאיפה היא לקדם אורח חיים בר קיימא בגנים: "חשוב לנו שהילדים יהיו אקטיביים, יצרנים וחוקרים, בהתאם לתפיסת מודל הגן העתידי. אני גם רוצה לראות יותר שיתופי פעולה בין גננות ובין גנים. בשנה הקרובה נוביל את הגננות להשתלמויות ולהעמקה בעולם הקיימות וכבר יש הענות רבה. כולנו מתרגשים פה מהפרויקט, גם הגננות וגם הצוות החינוכי. השינוי הזה מביא רוח אחרת”.
ולסיום מדגישה מיטל כי "לא היינו יכולות לעשות זאת בלי השותפות העמוקה והמחוייבת של ריקי שניידר מתכנית קרב, המפקחת ירדנה נבון, הגננות המובילות מאיה הורוביץ, מאיה לוי, ומור סבג, המדריכה הפדגוגית רחל אוליבר, המנהלות של מחלקת גני הילדים במועצה המקומית באר יעקב – ורד אברהמוב (הנוכחית) וענת שאוור (היוצאת), הצוות המנצח – אביב מיכל ושירה, וכל צוות הגיל הרך ברשת הירוקה, שתמך, סייע, הקים והוציא לפועל".
לפעמים חלומות מתגשמים.

חצר גן לפני ואחרי

 

שיתוף:

רוצה להתעדכן במה שאנחנו עושים ברשת?
רוצה לקבל תכנים חדשים בנושאי חינוך וקיימות שהכנו עבורך?
נשמח להיות איתך בקשר! כאן אפשר להרשם לניוזלטר שלנו:

Stay In Touch

Be the first to know about new arrivals and promotions

דילוג לתוכן