לוגו רשת ירוקה

English

מניעים את הגלגל ועולים על האוטובוס

עם יד על הלב, כשכתבנו את תכנית הלימודים הייחודית "מניעים את הגלגל מחדש" על דלקים ותחבורה – חלמנו בדיוק על יוזמות כאלה, על כזו מעורבות ויצירת שינוי אמיתי, כמו מה שקרה בכרמיאל.
"מניעים את הגלגל" עוסקת בהשפעות שיש לנפט ושימושיו על העולם, בתחבורה חכמה ואנרגיה מתחדשת, והיא מובילה את התלמידים המשתתפים ליזום בעצמם פרויקט מעשי בשטח. חניכי קבוצת ברק (כיתה י') מבית הספר "אדם חברה וטבע" כרמיאל, המשתתפים השנה בתכנית, למדו על דרכים לצמצם את צריכת הנפט בין היתר גם באמצעות שימוש בתחבורה ציבורית. הם בדקו וגילו, שבגילאים הצעירים ילדים לא משתמשים בתחב"ץ כי הם בעצם לא יודעים מספיק איך משתמשים ומתנהלים באוטובוסים.

אז החניכות והחניכים, ביחד עם בית הספר היסודי "ניצנים" בעיר, בנו יום לימודים חווייתי שנועד ללמד את התלמידים הצעירים למה חשוב להשתמש בתחבורה ציבורית ובמיוחד – כיצד לעשות זאת.

הגדולים לימדו את הקטנים

היום החל בשיעור בכיתה שעסק בהשפעות השימוש ברכב פרטי ובחשיבות השימוש בתחבורה ציבורית ובתחבורה "רכה" (אופניים, קורקינטים וכד'). בהמשך התלמידים הצעירים למדו כישורי חיים חשובים כמו איך לבדוק על איזה קו צריך לעלות ומתי לרדת ממנו, איך משלמים כשעולים לאוטובוס ואיך משתמשים באפליקציה לנסיעות בתחבורה ציבורית.
רגע השיא של היום היה משחק משימות ברחבי העיר, כולו באמצעות אוטובוסים עירוניים – ותודה גדולה לאגד כרמיאל, שנתנו לכל המשתתפים נסיעות בחינם לאותו יום!

המשחק הסתיים בביקור בסניף אגד בעיר, שבו קיבלו התלמידים והצוות הסבר על מערך התחבורה הציבורית בכרמיאל ובכל הארץ.
לסיום היום המיוחד הזה הקריאו החניכות והחניכים הבוגרים את הדברים הבאים: "בתחילת השנה, כשנכנסנו לשיעור, לא דימינו שנעשה דבר כזה. אנחנו רגילות שמה שלומדים בכיתה, נשאר בגבולות בית הספר. בגלל זה נורא קשה ללמוד על המצב של כדור הארץ והסביבה. כשהציעו לנו לדמיין יוזמה, שבאמת יכולה לשנות ולהשפיע,לא האמנו שבאמת נצליח לעשות משהו גדול. אבל הפרויקט הוכיח לנו שעם הרבה מאמץ אפשר להשפיע".

להצלחה של יום הלימודים המיוחד הזה יש שותפים רבים:
עובדי סניף אגד כרמיאל על שיתוף הפעולה והאירוח המקסים.
צוות ביה"ס "ניצנים", שנרתם למהלך ושיתף פעולה.
וכמובן חניכי "אדם, חברה וטבע" על היוזמה המדהימה, הארגון המושקע והובלת אירוע ברמה גבוהה. ועוד תודה ענקית גם לשלומית בלומברג, המורה שהובילה את תכנית הלימודים בבית הספר ודאגה להצלחת הפרויקט יחד עם מחנכות הכיתה, עטר די-נור וסהר אנדלמן.

"מניעים את הגלגל מחדש" היא פרי שיתוף פעולה בין המינהלת לתחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, משרד החינוך והרשת הירוקה. התכנית פועלת בכיתות ט'-יב' במסגרת "גיאוגרפיה-אדם וסביבה" לבגרות במסגרת עבודות חקר בהערכה בית ספרית, וכן במסגרת "השכלה כללית" של אגף מדעים במשרד החינוך.

שיתוף:

רוצה להתעדכן במה שאנחנו עושים ברשת?
רוצה לקבל תכנים חדשים בנושאי חינוך וקיימות שהכנו עבורך?
נשמח להיות איתך בקשר! כאן אפשר להרשם לניוזלטר שלנו:

Stay In Touch

Be the first to know about new arrivals and promotions

דילוג לתוכן